Pony Games pojawiły się w Wielkiej Brytanii pod koniec lat 50-tych. Natychmiast spotkały się z uznaniem i odniosły całkowity sukces. Obecnie ta dyscyplina sportu stała się bardziej rozpowszechniona i ma swoich oddanych zwolenników we Francji, jednak w Polsce nie jest jeszcze zbyt popularna.
Dostosowane do szerokiej publiczności Pony Games stanowią pewną nowość w jeździectwie, bazując na zabawie i zarazem rywalizacji: dziecko uczy się zachowań związanych z zabawą i stymuluje, pozostając w związku z koniem dopasowanym do swojego wzrostu.
Podstawą Pony Games jest rywalizacja, ale nie chodzi tu wyłącznie o technikę: jest ona tylko środkiem, który pozwala stać się chętniejszym do rozwijania swoich umiejętności. Co więcej, współpraca ze zwierzęciem, uczestnictwo i integracja z grupą oraz konieczność stosowania reguł gry pomagają rozwijać takie pożądane cechy jak odwaga, działanie fair-play, ducha odpowiedzialności i szacunku wobec innych. Podstawowym celem tej dyscypliny nie jest samo powielanie jakiegoś modelu, stawia się na autonomię jeźdźca i jego doskonalenie w grze. Tego rodzaju aktywność, zarówno o charakterze rozwojowym, jak i sportowym, zaproponować można nie tylko dzieciom, ale i dorosłym. Szczególnie nadaje się do praktykowania w środowisku szkolnym. Jej celem wychowawczym jest pobudzenie u każdego jeźdźca chęci do nauki i osiągnięć w harmonii z koniem, co da zwycięstwo jego drużynie. Znaczenie grupy oraz smak rywalizacji są tu elementami motywującymi.
Pony Games oprócz elementu rywalizacji sportowej najmłodszych doskonale nadają się do wykorzystania jako forma i metoda przygotowań do poważniejszych startów w zawodach, przy czym jest bardzo wiele możliwości zbudowania toru zabawy lub mini parkuru z typowymi elementami ujeżdżeniowymi. Wszystko zależy od stopnia zaawansowania jeździeckiego uczestników, potrzeb realizacji konkretnych zadań oraz wyobraźni stawiającego.
Zaczyna się od najprostszych zabaw sztafetowych z przekazywaniem „pałeczki”, którą może być także np. palcat lub inny przedmiot.
Na wszystkich zawodach PONY GAMES obowiązuje:
KODEKS POSTĘPOWANIA Z KONIEM
I. Na wszystkich etapach treningu i przygotowań konia do startu w zawodach, dobrostan
konia musi stać ponad wszelkimi innymi wymaganiami. Dotyczy to stałej opieki, metod
treningu, starannego obrządku, kucia oraz transportu.
II. Konie i jeźdźcy muszą być zdrowi, kompetentni i wytrenowani, zanim wezmą udział w
zawodach. Dotyczy to także stosowanych leków, środków medycznych oraz zabiegów
chirurgicznych zagrażających dobrostanowi konia lub ciąży klaczy, oraz przypadków
nadużywania pomocy medycznej.
III. Zawody nie mogą zagrażać dobrostanowi konia. Należy zwracać szczególną uwagę na
teren zawodów, stan techniczny podłoża, warunki stajenne i atmosferyczne, kondycję koni i
ich bezpieczeństwo, także podczas podroży powrotnej z zawodów.
IV. Należy dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić koniom staranną opiekę po zakończeniu
zawodów, a także humanitarne traktowanie po zakończeniu kariery sportowej. Dotyczy to
właściwej opieki weterynaryjnej, leczenia obrażeń odniesionych na zawodach, spokojnej
starości, ewentualnie eutanazji.
V. Polski Związek Jeździecki usilnie zachęca wszystkie osoby działające w sporcie
jeździeckim do stałego podnoszenia swojej wiedzy oraz umiejętności dotyczących wszelkich
aspektów współpracy z koniem.
Skrócone zasady ogólne:
-miejsce, gdzie rozgrywany jest turniej, musi być ogrodzone i zamknięte.
-maksymalna ilość drużyn to 8.
-wyposażenie wszystkich torów musi być identyczne.
-wzrost, waga i doświadczenie jeźdźca musi być dopasowane do wzrostu, postury i wyszkolenia kucyka.
-drużyna składa się z 4 lub 5 kucyków i 4 lub 5 zawodników
-wszyscy zawodnicy muszą mieć elementy stroju w takim samym kolorze.
-zawodnik startujący jako ostatni musi mieć opaskę, szerokości min.5 cm, umieszczoną na kasku.
-każdy zawodnik musi mieć kask z trzypunktowym zapięciem
-zabrania się używania i posiadania: ostróg, palcatów, biżuterii, zegarków, czapsów i sztylpów (dopuszczone są tylko sztyblety w połączeniu ze skarpetami jeździeckimi).
Zabrania się również zaplatania grzywy i ogona konia.
-przy przekazaniu pałeczki wszystkie 4 nogi koni zawodników muszą znajdować się w strefie startowej.
-każdy błąd musi zostać niezwłocznie naprawiony. Jeździec może naprawić błąd nawet po przekroczeniu linii mety.
Przy większej ilości pomyłek, błędy należy korygować w odwrotnej kolejności do tej, w której zostały popełnione, czyli „od tyłu”, następnie kontynuować grę zgodnie z zasadami.
-nienaprawienie błędu skutkuje niesklasyfikowaniem w danym konkursie.
-upadek jeźdźca nie oznacza eliminacji z konkursu, chyba że sędzia zarządzi inaczej.
JAK WYGLĄDAJĄ KONKURENCJE?
-przeniesienie „czegoś” z jednego miejsca na drugie (z konia podniesienie i przewiezienie)
-ścieżka huculska – slalomy, drągi, przenoszenia przedmiotów, przejazd pod poprzeczką, przejazd po płachtach, przez wodę itp.
-długi kij (lub szczotka) i piłka – coś a”la polo – przepchnięcie w stępie piłki z miejsca na miejsce np. slalomem
-wszelkie zawody na oklep
– wyścigi w okrążaniu beczki lub kilku beczek w różnych chodach- w ustalonym wcześniej chodzie trzeba okrążyć beczkę lub okrążyć każdą z po kolei ustawionych beczek z osobna. Oczywiście nie muszą to być beczki- równie dobrze sprawdzą się krzewy, drzewa, stojaki itp.
– sztafeta- przekazywanie sobie np. bacika
– ,,Raz, dwa, trzy- baba jaga patrzy”- jedna z osób odwraca się, liczy do trzech, a w tym czasie reszta grupy próbuje do niej jak najszybciej dojechać, jednak gdy powie,,Baba jaga patrzy” i się odwróci, wszyscy muszą stanąć bez ruchu (zatrzymać konie)
– zsiadany- są to wyścigi, w których trzeba zrobić młynek, potem zejść z konia, obiec go dookoła i wsiąść w jak najkrótszym czasie. Kto szybszy wygrywa.
Oczywiście są to tylko przykłady konkurencji, ponieważ ich wygląd zależy od pomysłowości osoby zajmującej się układaniem toru.
Braliście kiedyś udział w zawodach Pony Games?
Jakie macie doświadczenie związane z takimi zawodami? Bardzo chętnie przeczytam Wasze historie 😀
Chcesz wiedzieć więcej na temat PONY GAMES?
Zapraszamy na stronę: http://kjprofit.pl/pony-games/
autor: Eliza